Mentanieren

  • Mentanieren komt voort uit een nieuwsgierige zoektocht naar verlichting.  Na boeken en reizen kwam er een lange tijd stil zitten en er ontstond iets van wat je wakkerheid zou kunnen noemen. Als je gewoon kijkt naar wat er gebeurt in jezelf bij het zitten kom je tot een punt dat er een soort extra toeschouwer ontstaat. Het was er al maar je zag het niet. Gedachten en emoties in de vorm van fantasie, herinneringen, verbeelding en dromen, zeg maar de hele denkbeeldige toestand, je ik. Die veranderen continue. Maar er is iets dat er altijd is. Het is het lege filmdoek waar de film zich op afspeelt. Naar mate je langer zit vallen er steeds meer verlangens af, de motortjes die de verbeelding en gedachten, het denkbeeldige ik, in leven houden. Na verloop van tijd wordt het rustiger en ontstaan er stiltes tussen de gedachten. Het hele momentum van de denk machine vertraagd. Door die vertraging is het steeds makkelijker om te zien hoe al die tijdelijke en veranderlijke denkbeelden tot stand komen. Je gaat de dag droom doorzien en het wordt steeds duidelijker dat er een tijdloze waarneming is van alles. Dat is laten we zeggen stap 1 in mentanieren. 



Als we stap 1 ontdekt hebben dan is er een lach en opluchting en krijgen we de hilariteit een beetje in de gaten. Maar we zijn er nog niet echt los van. Onze ik heeft o.a. nog steeds verlangens, gehechtheid, overtuigingen, zeg maar geconditioneerd en biologisch gedrag. Stap 2 is een soort ont-wikkeling. Het waarnemen (thuis) is ontdekt en nu is het de kunst om daar te verblijven, om niet mee te gaan, te reageren op de verschijnselen die langskomen. Het niet meer voeden van de verlangens, het aangename wordt niet meer vast gehouden en het onprettige niet meer afgeweerd. En meer en meer verbetert de kwaliteit van het mentanieren. Dit transformeert het hele organisme van spanning naar ontspanning. Als een niet na te streven effect ontstaat steeds makkelijker de stilte als totale aanwezigheid zonder oordeel.


-!- Thich nhat hanh


Stilte betekent niet dat je niet praat of niets doet; het betekent dat je van binnen niet verstoord bent.


-!- Wolter Keers Absent Amigo;  Amigo #0/2001


Men mag vooral de persoonlijkheid, de automatismen, niet toestaan, haast te hebben, te verlangen dat het nu moet gebeuren. Zolang er besef is van „nu" zit men nog in de tijd, dus in het mentale, en de realisatie kan zich nooit voltrekken in het mentale dat moet men zich steeds weer voor ogen houden. Men moet dus alleen toestaan dat het warme, zachte gevoel de laatste sporen van het persoonlijkheidsgevoel weg wast, wegblaast als een licht veertje in een nauwelijks waarneembare zucht van een stille avond. Via de link komt u bij het gehele interview, een aanrader. 


-!- Het Matrix strand.


Ik ontmoete een man in Goa India en die zat een jaar lang op het strand, elke dag 10 uur in meditatie. "Waarom doet hij dit" dacht ik. Voor laten we zeggen de doorsnee figuur moet het een belachelijk idee zijn om een jaar stil te gaan zitten. Dat is zonde van je tijd. Hoe dom kan je zijn!!! Dat gun je niemand. Maar waarom deed deze kerel het dan? Hij leek nog intelligent ook. Ik ging hier mee bezig. In het begin snapte ik hem natuurlijk niet. Maar nu, een tijdje later is dit het idee c.q. het verhaal. Ik ga is kijken of ik dit op een westers tintje erin kan vertellen. Kijken of dit misschien een "must do" ding zou kunnen worden? Een verlangen, en wat er na gebeurt zien we dan wel weer. Laten we uit gaan van de Matrix film. Die was toch populair. Je ziet zo'n Neo die pil nemen en die gaat op onderzoek en gaande weg ontdekt hij dingen. Doet hij inzicht op in zijn eigen natuur. En van lieverlee ontdekt hij dat hij alles kan wat die andere slimmerd ook kan. Al die trucjes gaat hij ook leren. En je ziet die ontwikkeling. Het lijkt een soort ontwikkeling spel. Natuurlijk, in het echt, zijn er grenzen, als je twee korte beentjes heb dan ga je de 100 meter niet winnen. De uiterlijke fysieke verschillen zijn daar maar de mentale en emotionele toestanden die zouden wel eens universeel kunnen zijn. Is jouw jaloersheid anders dan de mijne? En daar gaan we al een beetje naar dat strand. Die hele denkbeeldige toestand met ook al die mogelijkheden natuurlijk. Die zeker volgens de westerse tactiek gebruikt moeten gaan worden en benut. "Leef die droom". Zijn die wel zo bijzonder? Laten we het gewoon ego noemen. Dat is een onderzoek. En stel dat na zo'n onderzoek, een soort ont-wikkelen je ziet dat het een soort denkbeeldige identiteit is. Een soort voort rollend patroon met overtuigingen wat uiteindelijk een soort karakter heeft. Of lijkt te hebben. En een ieder van ons loopt daar dan schijnbaar mee rond. Het opvolgende onderzoek is misschien; "kan je het dan ook met rust laten"? Nu, ga maar is een jaar op het strand zitten en kijken of het lukt. Probeer het maar is een uur. Gewoon stil zitten, en laat die verlangens, van wat wil ik wel en wat niet, met die gedachtes en emoties en fantasie en herinneringen en wat er allemaal nog meer leeft in die identiteit maar is gewoon met rust. Die strand man doet ineens "the ultimate test". En ik heb die man natuurlijk gezien en ervaren en die vent was gewoon kalm. Zeg maar gerust erg kalm. Daar stond geen miljoen op de bank, dit was heel wat anders, dit was een Neo, een vrije, hij was eruit. En wat een leuke ontmoeting. Je komt zo van alles tegen in het leven, van allerlei rollen, van advocaat tot interieur verzorger tot filmster, maar inzien dat het denkbeeldige rollen zijn is wat, maar het dan ook nog is met rust kunnen laten. Hier zat een mentanier ;-).


-!- Wolter Keers


Hij was een leerling van Ramana Maharshi en van Sri Krishna Menon. Rond 1970 begon hij zelf bijeenkomsten te leiden.


Van hem verscheen ondermeer:
- ‘Jnana yoga. Advait vedanta’ (Hilversum 1972)
- ‘Vrij Zijn’ (Lochristi 1982) (Gesprekken naar aanleiding van de - Ashtavakara Samhita) -


Hij vertaalde Nisargadatta Maharaj (de boeken ‘Ik ben’ en ‘Zijn’, die nog steeds uitgegeven worden, nu bij Altamira-Becht)

Hij overleed in 1985. Op zijn overlijdensbericht staat:


"De doodsklap voor de illusie is enerzijds het inzicht, het doorzicht, het ontmaskeren en anderzijds de bereidheid tot loslaten.

Levenskunst is de kunst van het loslaten, het is een soort sterven terwijl het lichaam nog leeft. De kunst van het doodgaan is om, voordat dit lichaam doodgaat, te proberen het te vlug af te zijn.

Wat gaat er uiteindelijk dood? Alleen maar een illusie, iets dat eigenlijk nooit bestaan heeft, een manier van denken."


Dat Wolter nooit op het woord mentanieren is gekomen?


Advaita traditie


-!- Eckhart Tolle

'Stilte' is eigenlijk een ander woord voor 'ruimte'. Als we ons elke keer dat we er in ons leven mee te maken krijgen bewust worden van stilte, brengt dat ons in contact met de vorm- en tijdloze dimensie in onszelf, dat wat boven het denken en boven het ego staat. Het kan de stilte zijn die in de wereld van de natuur heerst of de stilte in je kamer in de vroege ochtenduren, of de stille pauzes tussen woorden. Stilte heeft geen vorm, en daarom kunnen we ons er niet door denken van bewust worden. Denken is vorm. Je bewust zijn van stilte betekent dat je stil bent. Als je stil bent, ben je wie je was voordat je tijdelijk deze lichamelijke en mentale vorm aannam die we persoon noemen. Je bent ook wie je zult zijn als de vorm oplost. Als je stil bent, ben je wie je meer bent dan vorm, je bestaan in de tijd: bewustzijn - ongeconditioneerd, vormloos, eeuwig.


-!- Menta door.


Je gaat het pas zien als je het door hebt. Dit zit in Mentanieren. Zolang je het niet ziet ga je het ook niet snappen en zal je er dus  ook nooit opkomen. Laten we is kijken of ik dit in een voorbeeld kan verduidelijken. In het begin van je leven werd je vertelt dat je een koe was. Dat ging je geloven en uiteindelijk voldoe je aan het idee koe.  Dit is erg kort door de bocht maar zo zit je vol met laten we zeggen conditioneringen. Daar kan je heel wat harde schijven mee vullen met die zeer creatieve verschijnselen. Maar die denkbeeldige realiteit is bij veel mensen een schijnbare waarheid en daar wordt normaliter in geleefd, op dat denkbeeldige niveau zeg maar. Er is dus nog een stap verder. Als dat gezien wordt snap je mentanieren. Maar je moet het dus zien bij jezelf om het te snappen.


Diegene die discussie voeren over wat uiteindelijk de doorslag geeft, lotsbestemming of vrije wil. Hebben geen weet van de bron van zowel lot als vrije wil. Zij die het zelf kennen als de bron van lot en vrije wil zijn vrij van beide. Zullen zij er dan nog in verstrikt raken.  


Hier is die stap verder gemaakt of ontstaan ;-). Alle verhalen over karakter, over persoonlijkheid, over iemand die iets moet gaan doen. Uit vrije wil of als bestemming. Daar zit wat denkwerk snapt u? Dit wordt ontkracht, het is doorzien.


  • -!- Zen

  • De volmaakte weg is niet moeilijk
  • voor wie geen voorkeuren kent.
  • Alles wordt volledig en onverbloemd geopenbaard
  • aan wie vrij is van liefde en haat.

  • Raak niet verstrikt in de veelheid der dingen
  • maar maak van de Leegte evenmin een plaats van geborgenheid.
  • Vind rust in de eenheid van bestaan
  • en elk onderscheid verdwijnt vanzelf.

  • Wie tracht tot rust te komen
  • door beweging stil te zetten
  • zal onverminderd een bron van rusteloosheid blijven.
  • Zolang je een deel van de tegendelen kiest, zal de ervaring van het geheel je nooit ten deel vallen.

  • Wie wakker is
  • valt niet ten prooi aan dromen
  • wanneer het bewustzijn geen verschil verwerkt,
  • de duizend en een dingen verschijnen zoals ze zijn:
  • een enkele essentie.

  • Wie het mysterie van deze unieke identiteit kent,
  • is bevrijd van alle verwarring,
  • wie gelijkmoedig de eenheid in zijn veelheid schouwt,
  • en de veelheid in zijn eenheid,
  • keert terug tot de oorspronkelijke plaats
  • waar hij of zij van oudsher woont.

  • In dit 'niet twee' komt alles tezamen.
  • Al wat is, is welkom en wordt omhelsd.
  • Zo zien de wijzen de wereld
  • waar zij ook wonen.

  • (Hsin Hsin Ming) een oude Chinese Zen-tekst



  • -!- De ventilator.

Het zogenaamde ventilator verhaal. De stekker is eruit maar hij staat niet ineens stil. Hij wordt niet meer gevoed door stroom maar hij blijft nog wel even door draaien. Naar gelang je conditionering, hoe sterk je overtuigingen en ideeën zijn. Is het een soort los komen van, waar je niets aan kan doen. Het echte lijden is eruit, want je hebt gezien dat het denkbeeldig is. Wat er ook gebeurt, het blijft niet, het veranderd. Het uiteindelijke voorbij is niet te vatten in woorden. 


-!- Alexander Smit


‘de mens kent slechts twee problemen:

of er is iets wat hij niet wil,

of hij wil iets wat er niet is.’

Met willen en niet willen, hoop en vrees, goed en kwaad, als tegenpolen schept de schepping zichzelf. En vallen 'we' soms samen met de natuurlijke expressie ervan.


Het loslaten van alles is niets anders dan alles laten oplossen in de Oorspronkelijke geest.



-!- Venarable Phra Mun


Venerable Phra Mun. Ook een mannetje, kijk is op de foto. Je zal hem tegen komen, das geen geintje. Dit is ook echt een hele strakke. Ik denk tegenwoordig in een Thailand dat al zo aan het verwesteren is dat dit soort hardcore, heel zeldzaam wordt. Als ik er nog een wist ging ik er naar toe. Laten we is kijken of ik het hier duidelijk kan krijgen wat deze man inhoud.  5 jaar had hij er over gedaan om het denken compleet te breken, zodat het geen enkele invloed meer heeft. Dat het al zijn kracht verloren heeft. Je hebt die tekening van dat wiel, het levenswiel met allerlei soorten levensvormen er om heen en in. U heeft het misschien wel eens gezien. Daar is die helemaal uit. Alle illusies, denkbeelden, verlangens wat dan ook starten niet meer op. Stil, Leeg, "the empty mind".  Hoe komt hij zo? Neem een mantra en blijf die herhalen in je hoofd. Sta niet toe dat er andere gedachtes tussen komen. En dan volhouden, daarin volharden. Het mooie van de traditie in Thailand is dat als je monnik bent de hele bevolking je steunt. Je hebt geen enkele bezitting meer, hooguit een bowl voor je eten. En als je honger hebt ga je het dorp in en loop je door de buurt en de mensen zullen je eten geven. Je eet wat je krijgt. De buurvrouw ziet me al aankomen ;-) Maar dan kan je dus dit soort technieken uitvoeren. Mijn ervaring van een klein half jaartje is al tekenend. In het begin had ik hooguit geduld om 15 minuten stil te zitten. Na 6 maanden kon ik redelijk makkelijk de hele dag stil zitten. Liep ik 4 uur op een paadje heen en weer, loopmeditatie. Ik telde meestal, 1 t/m 10 en dan weer opnieuw. De weerstand van de verlangens in het denken werd steeds zwakker. En zodoende kon ik steeds makkelijker langer zitten of heen en weer lopen. En werd mijn geest ook steeds kalmer, mijn stem werd zelf lager ;-) En al de verschijnselen in mijn hoofd werden ook steeds duidelijker.  Het is een redelijk simpele test om te kijken of dit verhaal enigszins klopt. Ga zitten in een lekkere houding en blijf een uur zitten zonder te bewegen. U zult zien dat het denken dingen gaat verzinnen om iets te gaan doen of weet ik wat. Er ontstaat dus weerstand. Als je dat bestudeerd ga je begrijpen hoe het ontstaat en werkt. Maar om terug te komen op dat uurtje, misschien is er een moment geweest dat je even zakt uit het denken en gewoon bent. En dan pak je een glimp van wat deze man gewoon totaal is.  De hele verslaving van het denken met al het gevolg heeft bij hem totaal geen invloed meer. Ik had misschien door moeten gaan maar u weet nu ook een klein beetje hoe het is om een uur stil te zitten. Hij noemde het ook een soort innerlijke oorlogsvoering. Laten we het een tactiek noemen, hij heeft het ook beschreven in een boek. Dit is hopelijk een korte samenvatting die enig inzicht verschaft in hun wijze om de geest te bevrijden.



Venerable Phra Acharn Mun





-!- OSHO


THE DISEASE OF DOING 





“First, the nature of activity and the hidden currents in it have to be understood, otherwise no relaxation is possible. Even if you want to relax, it will be impossible if you have not observed, watched, realized, the nature of your activity, because activity is not a simple phenomenon.

“Many people would like to relax, but they cannot relax. Relaxation is like a flowering: you cannot force it. You have to understand the whole phenomenon — why you are so active, why so much occupation with activity, why you are obsessed with it.

“Remember two words: one is action, another is activity. Action is not activity; activity is not action. Their natures are diametrically opposite. Action is when the situation demands it, you act, you respond. Activity is when the situation doesn’t matter, it is not a response; you are so restless within that the situation is just an excuse to be active.

“Action comes out of a silent mind — it is the most beautiful thing in the world. Activity comes out of a restless mind — it is the ugliest. Act more, and let activities drop on their own accord. A transformation will come to you by and by. It takes time, it needs seasoning, but there is no hurry also.

“Now you can understand what relaxation means. It means no urge to activity in you. Relaxation doesn’t mean lying down like a dead man; and you cannot lie down like a dead man; you can pretend only. How can you lie down like a dead man? You are alive; you can only pretend. Relaxation comes to you when there is no urge to activity; the energy is at home, not moving anywhere. If a certain situation arises you will act, that’s all, but you are not finding some excuse to act. You are at ease with yourself. Relaxation is to be at home.

“Relaxation is not only of the body, it is not only of the mind, it is of your total being.

“You are too much in activity; of course tired, dissipated, dried up, frozen. The life-energy doesn’t move. There are only blocks and blocks and blocks. And whenever you do something you do it in a madness. Of course the need to relax arises. That’s why so many books are written every month about relaxation, and I have never seen a person who has become relaxed through reading a book about relaxation! He has become more hectic because now his whole life of activity remains untouched. His obsession to be active is there, the disease is there, and he pretends to be in a relaxed state so he lies down. All turmoil within, a volcano ready to erupt, and he is relaxing, following the instructions from a book: how to relax.

“There is no book that can help you to relax — unless you read your own inner being, and then relaxation is not a must. Relaxation is an absence, an absence of activity, not of action.

“Don’t do anything! No yoga posture is needed, no distortions and contortions of the body are needed. “Do nought!”; only absence of activity is needed. And how will it come? It will come by understanding.

“Understanding is the only discipline. Understand your activities and suddenly, in the middle of the activity, if you become aware, it will stop. If you become aware why you are doing it, it will stop. And that stopping is what Tilopa means.

“Relaxation means this moment is more than enough, more than can be asked and expected. Nothing to ask, it is more than enough, than you can desire. Then the energy never moves anywhere. It becomes a placid pool. In your own energy, you dissolve. This moment is relaxation. Relaxation is neither of the body nor of the mind, relaxation is of the total. That’s why buddhas go on saying, ‘Become desireless,’ because they know that if there is desire, you cannot relax.

“Relaxation is not a posture; relaxation is a total transformation of your energy.”


 


Osho, Tantra: The Supreme Understanding,


 Thanks Bob O'Hearn
“We could say that meditation doesn’t have a reason or doesn’t have a purpose. In this respect it’s unlike almost all other things we do except perhaps making music and dancing. When we make music we don’t do it in order to reach a certain point, such as the end of the composition. If that were the purpose of music then obviously the fastest players would be the best. Also, when we are dancing we are not aiming to arrive at a particular place on the floor as in a journey. When we dance, the journey itself is the point, as when we play music the playing itself is the point. And exactly the same thing is true in meditation. Meditation is the discovery that the point of life is always arrived at in the immediate moment.”

Dit vind ik wel een mooi passend stukje. Vanuit onze jeugd zijn we eigenlijk een soort van getraind om ergens naar toe te gaan, iets te bereiken. Geld, status, carrière noem het maar op. Daar zit heel veel mentale spanning. Ik ben ook echt een voorstander van meditatie mits je natuurlijk nog op zoek bent. Het stilzitten en kijken naar je eigen geestelijke bewegingen. Helemaal niks bijzonders, denken, emoties, verbeelding, fantasie dat soort spul, wat de hele dag door brabbelt. Je hoeft het niet op te knappen, het gaat om het zien voor wat het is. Dan komt er een punt dat je interesse erin verminderd. Mensen die erg mentaal zijn, erg intellectueel, voor die is het lastig om daar aan voorbij te gaan, die kunnen misschien beter gaan rentenieren.  



-!-Randolph: “Meditatie is eigenlijk een staat. Meditatie is een mijlpaal in een zoektocht. Wanneer je hebt ontdekt dat er geen ‘ik’ is, echt ontdekt, niet gewoon een inzicht toegevoegd aan je spirituele referentkader, dan dient meditatie zich aan. Meditatie is de staat die zich aandient via de ontdekking van de afwezigheid van ‘ik’, van ‘iemand’, van ‘een individu’. Er blijft alleen Zijn over. Als eenmaal de realisatie van het niet bestaan van ‘ik’ er is, is meditatie onvermijdelijk. Je kunt er niet meer uit. Je verkeert IN meditatie, je BENT dan meditatie. Waarachtige meditatie kan nooit een keuze zijn. Echte meditatie is keuzeloos. Iemand als bijvoorbeeld Krishnamurti noemt deze staat Keuzeloos Gewaarzijn.”


-!-Vraag stukje van Ramana Maharshi

39. This world is a mere illusion seen in the deluded objective sight of the ego, which is simply the ‘I-am-the-body’ idea. In the sight of Self-Knowledge, however, it is as false as the apparent blueness in the sky.
40. How does this false and villainous vast world, that cheats and ravages the minds of all people [except the wise], come into existence? Because of no reason other than our own mistake in falling away from, instead of clinging to, Self-attention.
41. This life, an illusion based upon [our] likes and dislikes, is an empty dream, which appears, as if real, during the sleep [of ignorance], but which is found to be false when one wakes up [into Self-Knowledge].
(From 'Guru Vachaka Kovai')

Dit blijft gok ik voor een hoop mensen wat lastig. De relatie met je kinderen zal toch geen grapje zijn, zulke ervaringen vol trots en verwondering. En zo zijn er nog al wat waar je liever niet aan wil. Maar toch komt er een dag dat je het echt wil weten.



Wat in de aandacht leeft zoekt aandacht. mentanieren.nl